Ur med automatisk pendul

Hemmingen skaber rytmen

Urværket er som et pendul. Det svinger frem og tilbage, drevet af ankeret, som er lidt ligesom et ur. Hemmingen skubber til pendulets arme for at holde tiden – og når de går for langt, skubber de mod fjederen og stopper. Det er dette stop, der får uret til at tikke eller “slå”, som urmagere kalder det. Lyden af et ur, der tikker, kaldes et “escapement”, og det er escapementet, der skaber den. Og det er det, der får dit ur til at tikke.

Trækfjederen driver uret

Trækfjederen er strømkilden i uret . Det er en spiralformet torsionsfjeder, ligesom et målebånd. Fjederen er viklet rundt om en tønde, som holder den fast viklet. Når du trækker uret op, strammer du fjederen. Når den slippes, frigiver den spændte fjeder gradvist energi til at drive uret.

Når du trækker dit ur op for første gang eller kommer tilbage fra et eftersyn, vil du bemærke, at det kører i nogen tid uden at miste kraft og uden at skulle trækkes op. Det skyldes, at hovedfjederen er blevet trukket godt op af dig eller den urmager, der har arbejdet på dit ur.

Når nok energi er blevet frigivet fra hovedfjederen og overført til de andre tandhjul i dit urværk (urets indre), reduceres denne spænding, indtil der ikke er nogen spænding tilbage i hovedfjederen, og dit ur skal trækkes op. På samme måde som en elastik mister sin elasticitet med tiden, mister drivfjederen også sin spænding, når den driver andre funktioner i dit ur.

Geartrækket bevæger viserne

Geartrækket er en af de vigtigste dele af et mekanisk ur. Gearværket er det mekaniske system, som overfører den energi, der genereres af tromlen, til ankeret. Det består af flere gear, hjul og tandhjul, som er samlet på en sådan måde, at de lagrer energi, overfører den og justerer dens hastighed. Der er tre hovedfunktioner:

  • Transmittere kraft fra en del af værket til en anden (fra tromlen til ankerhjulet).

  • Kontrol og justering af hastigheden (det hurtigere tandhjul får det langsommere til at dreje langsommere).

  • Overføre drejningsmoment (tromlen har flere tænder end det andet hjul).

Balancefjederen afbalancerer balancehjulet

Urmageri er en kompleks kunst. Glem ikke, at balancefjederen afbalancerer balancehjulet og vice versa. Det er de to elementer, der holder dit ur kørende i et jævnt tempo og gør det præcist. De mest komplekse urværker er resultatet af et harmonisk samspil mellem disse dele.

Balancehjulet og balancefjederen regulerer bevægelsen i et mekanisk ur.

Urbalancen og balancefjederen er to vigtige elementer i et mekanisk ur.

Urværket er den svingende del af det mekaniske ur. Balancehjulet udfører fire svingninger pr. sekund. Dets rolle er at sikre, at dit ur fortsætter med at fungere korrekt, selv om du bevæger dig. Det er meget vigtigt: Hvis du ikke bevæger dit ur, mister det sin præcision, da den bevægelse, der driver det, er afhængig af tyngdekraften for at fungere korrekt.

Urværket er monteret på en balancepind (formet som en hårnål) på to punkter, hvilket giver det større stabilitet og reducerer friktionen under bevægelse. Balancehjulet skal være perfekt afbalanceret: For at et mekanisk ur kan fungere korrekt, betyder det, at det skal være præcist afbalanceret i alle planer.

På grund af sin høje følsomhed over for magnetfelter og temperaturændringer kan balancefjederen give problemer i daglig brug. For eksempel vil kontakt med en magnet (som dem, der findes i bilhøjttalere eller højttalere) forårsage en ubalance mellem fjederens spoler, og deres magnetfelt vil virke mod magnetens, hvilket får dem til at rotere sammen i stedet for hver for sig ved at flytte dem fra hinanden eller sammen afhængigt af deres polaritet og ladningstilstand.

Mekaniske ure arbejder med tandhjul og fjedre.

Dette er hjertet i dit ur: Denne lille, selvstændige mekanisme dikterer rytmen i dit urs funktion. Det består af flere dele, som hver især arbejder sammen for at sikre, at bæreren kan se tiden.

Balancefjederen afbalancerer balancehjulet. Balancehjulet og spiralfjederen regulerer bevægelsen i et mekanisk ur. Sammen bestemmer de, hvor mange gange i timen dit ur bevæger sig (slag), hvilket måles i Hertz eller vibrationer pr. time (vph).

Hovedfjederen driver uret. Hovedfjederen lagrer energi i form af en spiral, som langsomt frigives over tid for at drive dit ur. Hovedfjedre er normalt lavet af legeret stål, men nogle ure har platinfjedre for ekstra korrosionsbestandighed eller guldfjedre for ekstra skønhed og glans på håndleddet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *